Závěrečné zúčtování

V prvním článku jsem něco slíbila a ještě to nesplnila! A jelikož se sliby mají plnit, jde se na to. Abychom byli všichni v obraze, zkrátka se jedná o kompletní plán naší cesty, pěkně rozepsán a i s bonusem!

V době plánování to byla jednak příjemná kratochvíle, součást těšení se, druhak reálný odhad toho, kolik zvládneme absolvovat výletů a jak si máme rozvrhnout spaní. Dnešním důvodem je inspirovat vás a třeba pomoct ve vlastním plánování, což byl původní důvod vzniku tohoto prostoru. A kdyby vám to opravdu pomohlo, zahřálo by mě u srdíčka.

1. den

Brno - Hirsthals - jeli jsme večer po 21. hodině a cesta mohla trvat asi 13 hodin. I když jsme se ještě stavovali pro rybářský prut (nejlépe bychom udělali, kdybychom se na to bodli), měli jsme

obrovskou rezervu. Já mám ráda časové rezervy.

2. den

Hirsthals - Kristiansand - trajekt jsme měli koupený až na 23:30 a dorazili hodně v předstihu, proto jsme malé Dánské městečko vzali útokem. Nejzajímavější byl maják s rozlehlou sítí bunkrů kolem, první setkání s mořem, první zmařený čaj se slivovicí a dospávání nočního spánku v autě.

3. den

Příjezd do Kristiansand - cesta netrvala dlouho a kolem 2. hodiny ranní jsme byli už v Norsku (konečně!)

Kristiansand - Lyndesnes fyr - po přečkání noci na odpočivadle v autě jsme se vydali k dalšímu majáku, což byla tak hodinka cesty, ale další dvě kochání a chození po skaliskách.

Lyndesnes fyr - Flekkefjord - asi hodinu nám vzala přeprava ke kamarádce Terce, kde bychom se příliš nezdržovali, kdybych ji tam neměla. Z turistického hlediska zde není nic speciálního k vidění až na vzdálenější Helleren.

4. den

Flekkefjord - Lysebotn - první velký výlet byl vzdálen asi 130 km (dvě a půl hodiny) a jednalo se o výstup na horu Kjerag a slavný Kjeragbolten! Taky to bylo naše první stanování, kde jsme se pokusili o první a poslední oheň a Jari se poprvé a naposled vykoupal v jezeru.

5. den

Někde za Lysebotn - směr Oltedal - Lauvvik - Jossang - a máme tady druhý výlet, který byl jednou z největších motivací - Preikestolen. Vzdálenost byla obdobná jako v předchozím dni, tůra méně náročná, promoknutí mnohonásobně větší, druhá stanovačka několikrát kouzelnější. Tu jsme objevili už kousek před Stavangerem.

6. den

Stavanger - Bergen - nutno vzít dva trajekty, které jezdí ale hodně často, a to Mortavika - Arsvagen a Sandvikvag - Halhjem. Celkem asi 200 km za 5 hodin. Když budete mít štěstí, můžete potkat i delfíny! Horší je to s místem na stan. Města zajímavá.

7. den

Bergen - kemp Dalsoren - cesta do parku Jotunheimen byla dlouhá, proto jsem ji napůlili a jednu noc vyzkoušeli kemp u Lusterfjord. Byl vzdálený asi 280 km, 4 a půl hodiny cesty a cesta k němu byla hodně bohatá na dlouhé předlouhé tunely.

8. den

Jotunheimen - Lom - Lillehammer - rozhodně doporučuju vydat se po silnici 55, protože to je nádhera. Plno výhledů, ledovců, ale pozor, i v létě sníh a teplota lehce nad nulou. Na jeden zátah jsme projeli až do Lomu a následně i Lillehammeru, což vydalo na 260 km a 4 hodiny cesty.

9. den

Lillehammer - Oslo - poslední úsek Norského dobrodružství už byla jenom taková formalita. Jakmile opustíte hornaté krásy a západní pobřeží prosekané fjordama, tady už se nemáte nad čím kochat. I proto oceníte, že je to do Osla v podstatě kousek - 180 km.

10. - x. den

Oslo - popravdě už si nepamatuju, jak dlouho jsme byli v Oslu, ale doporučila bych nejméně dva až tři dny, protože na den je to málo, pokud chcete obejít více "atrakcí" a nechcete být zedření.

Cestu domů jsme zvolili přes Švédsko, protože tam mám rodinu a další známé, takže jsme je navštívili. Ale o tom třeba zase jindy.

Co ten bonus? Protože mám skvělou kamarádku, která zodpovědně vedla účetnictví, mám ho tady pro vás nachystané, ať máte zhruba přehled, jak nás cesta vyšla.

Nafta

Po všech možných počtech a odpočtech nás nafta vyšla asi na 12000 Kč.

Trajekty

Včetně trajektů do Norska a ze Švédska to bylo dohromady cca 7500 Kč. Pokud bychom vzali jenom ty po Norsku tak 3000 Kč.

Parkoviště

Celkem za parkoviště asi 1000 Kč. Kjeragbolten a Preikestolen byl pokaždé 100 NOK, zbytek tvořilo parkovné z měst. V Oslu jsme měli štěstí, že jsem stáli na neplaceném parkovišti.

Kemp

Ubytovali jsme se jenom jednou v kempu a noc pro dva stany a auto vyšla na 1000 Kč pro všechny.

Kilometráž

4760 km (cesta zpět přes Švédsko, trajektem Trelleborg - Sassnitz)

Počet lidí

Důležitá informace k závěru - byli jsme čtyři, čili pro jednotlivce, dělte čtyřmi :).

Fotografie

Autorem všech fotek, které jsou tady u článků z Norska je můj nejlepší Jaroušek a jejich pěkný přehled můžete najít TADY.

A tečka na závěr

Další praktické rady jsem sepsala už v jednom z minulých článků. Přeju všem příjemné chvíle u plánování a ještě příjemnější při samotné cestě po Norsku!